ترویج لینوکس یا تخریب ویندوز ؟
مدتهاست که با لینوکس و متن باز آشنایی دارم و هر روزه اخبار آنرا از وب سایت ها و وبلاگهای مختلف دنبال میکنم و بارها در این رابطه مطالبی نوشتهام که در این وبلاگ شاهدش بودهاید؛ ولی با تمام این احوال با توجه به شرایط و نیازهایم ترجیح میدهم همچنان از سیستم عامل ویندوز استفاده کنم که البته درکنارش از برنامه های متن باز نیز کمک میگیرم.
خوشبختانه در چند سال اخیر استفاده از متن باز در بین ایرانیان رشد خوبی داشته است گسترش کاربران گنو لینوکس، ایجاد گروه های کاربری، برگزاری سمینارها و وبلاگهایی که بصورت خاص پیرامون لینوکس و متن باز فعالیت میکنند همگی نشان از این امر میدهد.

متاسفانه چندیست در بعضی از وبلاگها شاهد مطالبی هستیم که با نیت تبلیغ و ترویج لینوکس نوشته میشوند ولی متن آنها شامل شدیدترین حملات و تمسخرهایی است که آن را بیشتر به یک فحاشی تبدیل میکند تا هر چیز دیگر! نویسندگان متعصب این وبلاگها به تصور اینکه میتوانند با نقد سیاست ها شرکت مایکروسافت (که اغلب بدور از نظر کارشناسانه و حرفه ای نوشته میشوند) بنوعی آن را در نظر کاربران بی ارزش جلوه دهند – و بدین وسیله کاری کنند تا خواننده را بیشتر شیفتهی لینوکس نمایند- دست به چنین اقدامی میزنند اما واقعا به چه قیمتی ؟
سیاست های هر شرکتی خواه درست یا غلط قابل احترام است که البته درستی یا نادرستی آن میتواند یک چیز نسبی باشد، کما اینکه امکان دارد برای کسی خوشایند و برای دیگر ناخوشایند به نظر آید. درست مثل یک دین! شما میتوانید دین و عقاید خود را شرح دهید و در توصیف ویژگی ها و دلایل بهتر بودن آن بکوشید اما حق ندارید در ترویج آن به دیگر ادیان توهین کنید، این خلاف بر اصول اخلاقی است.
[دوستان لینوکسی] به خودتان نگاه کنید، به چه دلیل به سمت لینوکس رفته اید؟ آیا غیر از این است که با درک قابلیت های لینوکس و فرهنگ متن باز این سیستم عامل را مناسب کار خود یافتید ؟
خب هر فرد با توجه به نیازهای خود انتخاب میکند، یکی لینوکس، یکی ویندوز و دیگری مکینتاش! حال هر چقدر هم که یک سیستم عامل قوی و برتر باشد اما دلیلی ندارد تمام دنیا از آن استفاده کنند.
شما نیازهایتان را در یک سیستم عامل متن باز یافته اید که خصوصیات خاص خودش را دارد و دیگری ویندوز را مناسب خود میابد و حتی حاضر است با کمال میل بابت آن هزینه پرداخت کند.
واقع بین باشید و با رعایت اصول و عاری از تفکرات دایی جان ناپلئونی نقد کنید، هیچکس نمیگوید ویندوز و مایکروسافت بی عیب است ولی آنقدرها هم که شما میگویید و بر سرش میکوبید بد و نفرت انگیز هم نیست . بدانید راه مبارزه با انحصار طلبی و گسترش لینوکس با شکاندن، سوزاندن و پرتاب کردن سی دی های ویندوز (جریان واقعی) کوته فکری و عدم درک صحیح فرهنگ متن باز را میرساند و بس.
هشدار میدهم که از این گونه نقدها بپرهیزید که مانند شمشیر دو لبه است اینگونه مطالب و تندروی ها جلوهای خیالی از واقعیت لینوکس در ذهن کاربر میپروراند که بسیار خطرناک است و نیافتن آنچه که کاربر در تصور خود ایجاد کرده نه تنها به گسترش آن کمکی نمیکند بلکه موجب زدگی و ترک آن خواهد شد.
در پایان لازم میدانم ذکر کنم روی سخن با عدهی کمی از دوستان وبلاگنویسی است که به شیوهی نادرست به گمان خودشان به تبلیغ لینوکس میپردازند، بنده طرفدار یا مخالف هیج یک از دو سمت نیستم بلکه بدلیل مشاهده چنین رفتارهایی لازم دانستم در رابطه با این موارد نظر خود را بیان کنم، امیدوارم دوستان این نوشته را به دور از هرگونه تعصب مطالعه فرمایند.








-
بذار رک حرف بزنیم :)
بند اول نوشته به شدت منافی اخلاق و آزاد منشی است. سیاست های هر شرکتی قابل احترام نیست و مثال زدن دین مغلطه و انحراف فکر خواننده است! هر دینی که سعی کنه خودش رو به زور و تزویر به مردم قالب کنه و بعد از موقعیت سواستفاده کنه نه تنها قابل احترام نیست بلکه باید نکوهش بشه و حتی مبارزه علیهش کاملا اخلاقیه :)
البته با این قسمت که گاهی تندروی شده و میشه موافقم ولی تعمیم دادنش به کل جامعهی گنو/لینوکس بی انصافیه محضه.
با بند دوم از آخر هم موافقم.
–
امین جان ابتدا خدمتت عرض کنم که روی سخن با افرادی که بصورت افراطی و خارج از حد عمل میکنند پس اشکالی بر نقدهای منصفانه نیست و این مطلب هیچ گاه به کل جامعه لینوکس را نداشته است.
عرض کردم که سیاست ها بصورت نسبی پذیرفته میشنود امکان دارد کسی کاملا موافق آنچه باشد که شما مخالفش هستید و برعکس.
استفاده از کلمه دین هم تنها بعنوان مثال جهت کمک به روشن تر شدن مفهوم بود و نه مغلطه شاید بنده منظورم رو درست بیان نکرده باشم.
# می 9th, 2009 در 7:57 ب.ظ
کاملا درست میگی
اگه باز منصفانه نگاه کنیم میبینیم بیش از نیمی از کاربران که در حد استفاده از لینوکس، حرفه ای نیستند. حاضرند دویست سیصد دلار بابت ویستا بدن ولی نخوان تغییر عادت بدن
# می 9th, 2009 در 9:33 ب.ظ
من با امین موافق نیستم.
آقا امین با مثالشون خواستن اینجوری بگن که مایکروسافت به زور داره خودشو به کسی یا چیزی قالب می کنه. آقا شمایی که با ویندوز مشکل داری، از لینوکس استفاده می کنی. مگه کسی چیزی گفته؟ از مایکروسافت آدم فرستادن که آقا چرا شما از ویندوز استفاده نمی کنی؟
ضمن اینکه مایکروسافت کارمند داره و زحمت میکشه و پول زحمتشو میگیره. حالا شما نمی خوای از محصولاتش استفاده کنی نکن.
ضمن اینکه شما اول گفتی مقایسش با دین اشتباهه. بعد اومدی گفتی دینی که بخواد به زور خودشو قالب کنه قابل احترام نیست.
ممنونم حسن جان
# می 9th, 2009 در 9:39 ب.ظ
مدتی است که کمی در مورد یک موضوع تحقیق می کنم! به نتیجه جالبی رسیده ام:
** در ایران دو فناوری هیچ گاه نمی توانند با هم رشد کنند!**
مثال:
1- وقتی لینوکس بخواهد پیشرفت کند، ویندوز باید کوبیده شود!
2- تکنولوژی دات نت بخواهد پیشرفت کند، جاوا باید کوبیده شود.
3- وقتی اوبونتو بخواهد پیشرفت کند باید فدرا کوبیده شود!
4- وقتی فایرفاکس بخواهد پیشرفت کند، IE و Opera باید کوبیده شوند.
اینه یعنی اینکه پیشرفت نمی کنیم! جامعه باید یاد بگیرد که دو تکنولوژی می توانند در کنار هم باشند و کسی کسی را نکوبد!
# می 9th, 2009 در 10:33 ب.ظ
خيلي وقتها به اميد يك مطلب جدي و يك مطلب فني به سايتهاي لينوكسي ايراني سر ميزنم اما دريغ و درد …
بيشتر يك سري مسايل خاله زنكي كه مايكروسافت اينطوريه …هي هي… مايكروسافت اون طوريه …. هي هي …. و الي آخر.
به نظر ميرسه به دور از جو گرفتگي ، سيستم عامل كاري در اين كشور ويندوز است. حداقل 4 تا مقاله درست و حسابي ميتونيد پيدا كنيد كه بشه اسمش رو مقاله گذاشت، يا 4 تا وبلاگ درست و حسابي كه واقعا تخصصي بنويسند و آدم لذت ببره.
# می 9th, 2009 در 11:07 ب.ظ
خوب حقیقت همیشه تلخه !!!
این قوانین دنیای تجارت هست !!! برای بهتری محصول خود .. دیگری را بدنام کن !!!
# می 9th, 2009 در 11:21 ب.ظ
منم با نظر آقا عرفان موافق نیستم. یادمه توی تیوی مطلبی رو در مورد فروش شیر تو فرانسه دیدم در مورد اینکه برای جلوگیری از کاهش قیمت شیر و به طبع اون متضرر شدن دامدارا ، کسی حق نداره شیر رو بیش از اون سهمیهای که براش در نظر گرفته شده بفروشه و این یعنی اینکه حتی اگه یه دامدار بیشتر از سهمیه هم تولید کنه اون رو باید یا نگه داره یا بریزه دور. این قضیه در مورد مایکروسافت هم صدق میکنه. بارها خود وبلاگ نویسا اعلام کردن که این انحصار طلبیه که شما با یه ویندوز به زور بخوای مدیا پلیر و اکسپلورر رو به مشتری بدی. الان تمام پیشنهادای ویندوز اینه که شما به جای استفاده از گوگل بیای از لایو استفاده کنی. اصلا موتور پیشفرض لایوه و این یعنی همون انحصار. در حالی که همه میدونن گوگل قویتره چرا باید مایکروسافت لایو موتور پیشفرضش باشه؟ و یا اینکه چرا باید یکسال مایکروسافت ویندوز رو به صورت رایگان بده؟ این یعنی متضرر شدن احتمالی خیلی از شرکتا و این خلاف قانون تجارته دقیقا مث قانون فروش شیر:)
# می 10th, 2009 در 5:51 ق.ظ
مایکروسافت الان چیزی حدوده 100000 کارمند داره مکه ابنا هزینه نداره هزینه تحقیقات هزینه ساپورت همه اینها هزینه داره مایکروسافت یک تیم هست که میشه روش اعتماد کرد ولی مدیریت با لینوکس چی لینوکس خوبه ولی نه برای همه
# می 10th, 2009 در 6:57 ق.ظ
منم با نظر شما موافقم به نظر من این یک جور تند روی که اصلا خوب نیست تازه ما ایرانی ها واقعا خیلی داریم تند میریم ما از ویندوز استفاده می کنیم بدون اینکه پولی بدیم یه نسخه رو روی صدتا سیستم نصب می کنیم و……….به دوستانی که اینقدر شدید انتقاد می کنن پیشنهاد می کنم یه خورده واقع بین باشن
# می 10th, 2009 در 8:45 ق.ظ
آقا چه باور کنید و چه نکنید 96 درصد ایرانیان از ویندوز استفاده میکنن. حالا از مقرهای دولتی و نظامی گرفته تا ما شخصی ها …
نمیشه به زور لینوکس رو جا انداخت !!!
# می 10th, 2009 در 9:20 ق.ظ
سلام… اما استفاده كنندگان ويندوز بيشتره… الانم كه 7 اومده… يه چيز ديگه است… .
# می 10th, 2009 در 11:10 ق.ظ
تصدیق و تحسین می شود :)
# می 10th, 2009 در 11:19 ق.ظ
لینوکس جان؛
موتور پیش فرض کروم هم گوگل هستش. چرا؟! این یعنی گوگل انحصار طلبه؟ نرم افزار مال خودشه، موتور جست و جو مال خودشه، طبیعیه که از محوصلات خودش استفاده می کنه.
حرفت زیاد منطقی به نظر نمیرسه. مایکروسافت خودش موتور جست و جو داره. چه لزومی داره از موتور جست و جوی دیگه ای استفاده کنه تو نرم افزاراش؟
ضمن اینکه اینجوری که شماها پیش میرید ظاهرا ویندوز باید هر چی نرم افزار تو سیستم عاملش وجود داره رو از بین ببره که یه وقت خدایی نکرده در حق سایر نرم افزارا جفا نشه. اگه ویندوز می خواست پخش کننده ی موسیقی، مرورگر اینترنت و امثال اینو نداشته باشه که ویندوز نمیشد.
# می 10th, 2009 در 11:22 ق.ظ
بی فایدهس این کارا/ویندوز یه چیز دیگست.
وقتی ده درصد افراد هم از لینوکس استفاده نمیکنن ترویجش یا استفاده ازش چه فایدهای داره؟
بعد این لینوکس دوستان اصلن بیان و رفتار درستی ندارن به نظر من و این باعث تخریب خود لینوکس هم میشه.
:)
# می 10th, 2009 در 11:23 ق.ظ
ضمن اینکه چرا اوبوتو به کل جهان سیستم عاملشو رایگان میفرسته؟! خود من 10 تا سی دیشو سفارش دادم و گرفتم. این یعنی ضرر سایر شرکت ها؟ چیزایی رو مثال بزنید که کمی مرتبط باشد با موضوع.
# می 10th, 2009 در 11:26 ق.ظ
آقا از مطلبی که نوشتید، کمال تشکر را دارم.
من شخصاً اندیشهی آزاد بودن و حتی رایگان بودن متن باز رو دوست دارم، و ازش دفاع میکنم، اما توهین به سایر اندیشهها جایز نیست. البته همین لینوکس هم حداقل در ظاهر یهجورایی سعی کرده از ویندوز الهام بگیره
# می 10th, 2009 در 3:00 ب.ظ
Ta’asob cheshmo goosho mibande … Yekam roo mantegh ham tasir mizare.
# می 10th, 2009 در 3:27 ب.ظ
فک میکنم یه کم جَو گیر شدن…
# می 10th, 2009 در 4:01 ب.ظ
تازه این تعصبهای کورکورانه بیشتر باعث رونده شدن مردم میشه :) اسمایلی دو کلمه هم از مادر عروس :دی
# می 10th, 2009 در 5:49 ب.ظ
آقا عرفان شما اوبونتو رو مثال میزنی! یادت رفته کل سیستم عامل رایگانه و البته اپن سورس! شما رایگان هم میتونید دانلود کنید و اصلا سودی از این طریق به حامی اوبونتو نمیٰسه:)) اما ویندوز بعد گذشت یکسال شما رو مجبور به خرید سیستم عامل میکنه و حتما شنیدی که سر یه تاریخ سیستم عامل شما هر دو ساعت خاموش میشه:)))) اما نکته دیگهای رو شما میگی در مورد گوگل ! من تعجب میکنم!یعنی شما مباحثی رو که در مورد حتی گوگل تولبار گوگل قبل از اومدن کروم وجود داشت رو نشنیدید؟! و اینکه گوگل تمام کارای شما و سایتایی رو که بازدید میکنید، ثبت میکنه و این چیز خوبی نیست! با اومدن کروم عده زیادی نگرانیشون در مورد این انحصار طلبی بیشتر شده!! خوب شما بگین گوگل میلیاردر چه دلیلی داره که بیاد و کروم رو بزنه!؟ جز اینه که میخواد تمام فعالیت کاربرا رو زیر نظر بگیره!؟ در ضمن موتور جستجوی کروم اگر گوگله! خوب گوگل قویترینه و اینو بچه دو ساله و همینطور خود آقایون در مایکروسافت هم میدونن!! در مورد بقیه نرمازفزارای مایکروسافت هم تا اونجایی که من میدونم اصلا دادگاهی در اتحادیه اروپا مایکروسافت رو ملزم به حذف مدیا پلیر از ویندوز کرده! و نسخهای که برای فروش در اروپا هست فاقد مدیاپلیر هست و مسلما رای دادگاه تحت فشار طرفداران لینوکس نبوده و اصلا نیازی به حرف من و امثال من نیست!
به آقای علیرضا حسینی هم باید بگم که شما کاملا تحت تبلیغات دروغین مایکروسافت به اشتباه تصور میکنید که لینوکس از ویندوز الهام میگیرد:)) در حالی که باید بدانید که همین ویندوز سون امکانات جدید خود را از محیط کیدیای لینوکس و لئوپارد الهام گرفته:))))) جالبه که حتی سون به ترمینال لینوکس هم رحم نکرده و به صورت ناشیانهای سعی در الهام گیری از دستورات موجود در یونیکس نیز داشته:))
# می 10th, 2009 در 6:29 ب.ظ
لینوکس عزیز؛
البته من هدف شما رو از به کار بردن علامت های تعجب زیاد و همچنین خندیدن های پی در پی در یک بحث جدی متوجه نشدم.
اما در مورد مسائلی که فرمودید بله آگاهی دارم. اما فراموش نکردم تا همین چند مدت پیش سر رایگان نبودن ویندوز جار و جنجال بود و حالا که مایکروسافت یک گام بلند در این زمینه برداشته و یک سال استفاده از ویندوز رو رایگان اعلام کرده، همون افراد میان میگن این کار برای خراب کردن بازار سایر شرکت ها هستش. ضمن اینکه من همچنان به حق مایکروسافت برای پول گرفتن در ارتباط به سیستم عاملی که واسش زحمت کشیده احترام قائلم. ضمن اینکه فکر نکنم وضعیت ما تناسب زیادی با اتحادیه اروپا داشته باشه؟ اروپا برای حمایت از شرکت های خودش اومده این کارو کرده و مایکروسافت هم صرفا به این خاطر که بازار اروپا رو از دست نده این تصمیمات رو میپذیره. ضمن اینکه مایکروسافت میتونست بگه اینا رو قبول نمی کنم و اگه دوست ندارین از سیستم عاملم استفاده نکنین.(که خیلی ها نمی تونن استفاده نکنن) تمام این کار ها یعنی احترام مایکروسافت به سایر رقبا.
ضمنن همون بچه ی دو ساله هم می دونه که ویندوز برای خیلی ها بهترین و قویترین سیستم عامله. بنابراین چرا شرکت ها میان رو لینوکس کار می کنن؟ مجموعه آفیس هم بهترین نرم افزار در این زمینه محسوب میشود پس چرا اوپن آفیس رو تولید کردند؟ پس لطفا از این دست مثال ها نزنید که موارد بسیار زیادی برای اثبات بی اساس بودنش وجود داره.
# می 10th, 2009 در 9:13 ب.ظ
آقا عرفان گل
شما اول یه نگاهی به وبلاگ من مینداختی! کلا علامتای تعجب رو خیلی سعی کردم ازش کم استفاده کنم(حالا نمیخواد بری آمار بگیریها) و شما این رو از روی عادت من بزار و به دل نگیر. اما در مورد خنده دار بودن که خوب شما باید کمی به من در مورد خاموش شدن هر دو ساعت کامپیوتر به من کمی حق بدی(صرف نظر از به حق بودن یا نبودن این امکان کلا سوژهی خنده داریه). و یا اینکه لینوکس از ویندوز الهام میگیره. آقا عرفان تا چند روز پیش چه کسی میگفت باید مایکروسافت سیستم عاملش رو رایگان بده و سر اون جنجال شده بود؟ و آیا شما واقعا فکر کردی که اسم سیستم عامل کاندید سون رو که فقط برای یکسال هست رو میشه رایگان گذاشت؟ و اینکه بعد یکسال یهو پولی میشه. موضوع اینه که کاربری که احتمالا در این یکسال از سیستم عامل سون استفاده میکنه به نوعی مجبوره برای سالیان بعد هم از این سیستم عامل استفاده کنه و اینجاست که همون بحث فریبکاری و ریا پیش مییاد. دقیقا مث این میمونه که شما برای معتاد کردن افراد روزای اول به اونا مواد به صورت رایگان بدی. خوب معلومه کسی که چنین کاری کنه از نظر جامعه و یا حداقل من خوب تلقی نمیشه. و البته بماند که نه من و نه هیچ کاربر طرفدار لینوکس با پولی بودن سیستم عامل ویندوز مخالف نیست. بحث بر سر اینست که وقتی شمای کاربر بابت سیستم عاملی همچون ویستا در بازار رضا ۱۶۰ هزار تومان هزینه میکنید حداقل انتظارات شما باید این باشد که به راحتی بتوانید فایلهای پیدیاف را مطالعه کنید و یا اینکه سیستم شما قادر به پخش فیلم و آهنگها از هر نوعی باشد و یا قادر به رایت دیویدی به صورت مطلوب باشید و یا اینکه بتواند جوابگوی حداقلی از کارهای اداری افراد باشد و از همه مهمتر فرد برای تامین امنیت نیاز نداشته باشد که برود در مجتمع پایتخت آنتیویروس ۵۰ هزرتوماتی بخرد:( . بحث بر سر پولی بودن و یا رایگان بودن مایکروسافت، اصلا مطرح نیست. بلکه موضوع بر سر اینست که چرا فردی که سیستم عامل ویستا و یا سون را خریداری میکند چرا نباید قادر باشد آن را در کنار لینوکس از قبل نصب شده، بالا بیاورد؟(مایکروسافت کاربر را مجبور به پاک کردن لینوکس میکند) بحث بر سر اینست که چرا نباید مایکروسافت این حق انتخاب را برای کاربر قائل شود که هر کسی به راحتی بتواند وارد پارتیشن لینوکس شود(از داخل ویندوز) ؟ اگر اینها را شما مصداق انحصار طلبی مایکروسافت نمیدانید، پس نام آن را چه میگذارید؟ آیا شما باز میگویید که مایکروسافت حق دارد هر کاری انجام دهد؟ شما به نکته خوبی اشاره کردید. برای اینکه بازار اروپا را از دست ندهد تن به انجام این کار می دهد. خوب کجای این موضوع بد است که برای از دست ندادن بازار در دنیا مجبور به گذاشتن آنتیویروس رایگان ( توکار) هم باشد؟ و یا آفیس رایگان؟ مسلما انکار نمیکنید که وضعیت مرورگر آیای تا نبود رقیبی همچون فایرفاکس اصلا خوب نبود و با آمدن فایرفاکس و به خطر افتادن این جایگاه بود که تازه مایکروسافت کار بر روی مرورگرش را آغاز کرد شما می گویید مایکروسافت میتوانست به اتحادیه اروپا بگوید از ویندوز استفاده نکنید! مایکروسافت با انجام این کار بخش عمدهای از سود خود را از دست میداد. بنابراین انجام چنین کارهایی را به پای احترام مایکروسافت به رقبا نگذارید که اگر بحث احترام بود، این اقدام باید برای کل بستههای به فروش رسیده انجام میشد. شما در حالی داشتن مرورگر آیای به صورت پیشفرض را جرم نمیدانید که بالاخره مایکروساف(تحت فشارهای همین اتحادیه) مجبور شده امکان پاک کردن مرورگرش را از روی سیستم به کاربر بدهد.ضمنا در مورد اون بچهی دو ساله باید بگم که بچههای دو ساله زیادی رو دیدم که با یه شکلات فریب خوردند! و الان نیز که سنی از آنها گذشته نیز یادشان رفته مشکلات نصب ویندوز و مشکلات نصب مودم که بارها مجبور به مراجعه حضوری و درخواست از دیگران برای رفع این مشکل بودند و گواه این ادعا اینکه هنوز هم شما تبلیغات نصب و تعمیرات ویندوز را در روزنامهها میتوانید ببینید. و اما گویا کاربران از روی همان عادت است که نمیتوانند سیستم خود را به چیزی غیر از ویندوز تغییر دهند. شاید باید بحث را اینگونه خاتمه داد که جریانهای زیادی دارند از کنار فروش ویندوز سود میکنند. این جریانات منظور همان سازندگان بستههای امنیتی، همان سازندگان بستههای آفیس، و همانها که کارشان تعمیر ویندوز است ، باشد. یادمان نرود که برای تمام این برنامهها جایگزینی قوی در لینوکس وجود دارد.یادمان نرود که لینوکس، شما را از دست عوض کردن سریال نامبرهای جعلی راحت میکند و اینکه مجبور نیستید دغدغه کرک بابیلون را در ذهن داشته باشید و البته یادمان نمیرود که لینوکس جا و مکان مناسبی برای انجام گیم نیست و البته ویندوز هم نیست (مگر کسی که بتواند کارت گرافیک گرونتر از پردازشگر بخره) برای این کار کنسول گیم ساخته شده.
# می 11th, 2009 در 12:19 ق.ظ
من فقط یه چیز درباره مشکلی که آقای لینوکس درباره نصب مودم گفته اند بگم که حداقل در ویندوزاین مشکل را میشه به مراتب راحتتر از اوبونتو حل کرد، توی اوبونتو بابت بعضی از مشکلات، باید کلی وقت گذاشت و توی اینترنت چرخیدتا راه حل رو پیدا کرد.
درباره کارهایی که احترام به کاربرنیست، صحبت کنیم، وضعیت مایکروسافت از بقیه بهتر است، به عنوان مثال فراموش نکنیم که گوگل در حال دادن اینترنت فیل-تر شده به چینه و امکان دانلود برنامه هایش را به ایران نمیدهد (به اسم تحریم). یا مکینتاش که امکان کپی کردن آهنگهای دانلود شده از فروشگاه itune را به دستگاههایی غیر از ipod نمیده. مطمئن باشید همه شرکتها، حتی اونهایی که نرم افزارهای متن باز رو تولید می کنند هم به دنبال مزیتهای مالی هستند که تصادفاً توی اون زمینه پیدا کردند.
# می 12th, 2009 در 8:59 ق.ظ
ببینم : اگه این مزخرفات شما راجع به ویندوز درسته ؛ چرا مثلا مردم آمریکا نمیرند لینوکس مجانی بخرند و کلی برای اواس پول بدن ؟
جواب یک کلمه است : لینوکس بسیار مزخرف است همین!
و اگه ونیدوز انحصار طلب ، پس اگه مک رو ببینید چی میگید ؟
و در ضمن هم مک و هم لینوکس مرورگر و پلیر که جای خود ؛حتی برنامه چت و اصلاح ویدیو و…. و هزاران نرم افزار رو سیستمشون دارند ؟ و لاقل تو مک که اینقدر برنامهاش عالیه که آدم واقعا نیاز نداره چیزی نصب کنه …
در اینکه برنامهای میکروسوفت مزخرفه هیچ شکی نیست : سرعت ویندوزو با مک مقایسه کنید
7 از مک و ک د ای الهام گرفته ؟ آره – مگه چیه ؟ همه از هم چیز یاد میگیرند کجاش بده ؟ مگه نه اینکه ff و همه مرورگرها از اوپرا تقلید شدن ؟ و الان هم بعضا از اوپرا بهترند؟ آدم از چیزهی خوب باید الهام بگیره و روش غلتی اگه داره عوض کنه ، لابد می خوای که همیشه مایکروسافت تو داس بمونه و فقط فقط مک رابط گرافیک داشته باشه ؟ و لابد لینوکسم اصلا نباشه !!! چون وجودش رو از مک تقلید کرده !!!
و در پایان اینکه آگر اپل ، مک رو رو مکینتاش نداده بود و از اول رو سیدی داده بود الان نه مایکروسافتی بود نه لینوکسی چون سیستمش حرف نداره ؛ اگرم اینا پیشرفت کردند فقط به این خاطره که برنامهای میکروسوفت بسیار مزخرف !
اگه IE از اول IE8 بود اصلا فکر میکنی الان به جر اون چیز دیکهای وجود داشت ؟
و در نهایت اینکه گوگل جون شماها از همه این شرکتها کثیفتر و حال بهمزن تره – همین !
چرا ماکروسوفت .چرا ماکروسافت …چرا چی ؟ چرا گوگل از اول که جست و جوی تصویر میکنی به picsearch.com و live search pictures و یا یاهو نمیبره تورو !!! ؟ چرا گو گل تو همون صفحه اولش به بقیه جست جو گر ها لینک نداده ؟
به همون علتم ویندوز pdf , … نداره چون بسته است بسته !
از سیاست باز بودن خوشم میاد ولی از لینوکس رو به عنوان یکی از ناموفق ترین و مزخرف ترین اواس ها میشناسم و اینکه تنها کاری که میشه باهاش کرد هک ویندوزه :))
البته تو دسکتاپ ها ! نه تو سرور !که only linux
# می 12th, 2009 در 1:19 ب.ظ
توسعه دهنده های نرم افزارهای غیر آزاد از بعضی ها که نرم افزارهاشون رو دزدی! تهیه میکنند دل خوشی ندارند و فکر نمیکنم نیاز به حمایت اونها داشته باشند D:
# می 12th, 2009 در 9:29 ب.ظ
لینوکس جان؛
در مورد خرید آنتی ویروس 50 هزار تومانی باید بگم که می تونی نخری. اولا ویندوز 7 به صورت پیش فرض ویندوز دفندر داره که نرم افزار های جاسوسی نتونن کاری کنن. در مورد ویروس ها هم می تونی از نرم افزار رایگان و بسیار عالی AVG استفاده کنی. اگر در جای دیگه ای مشکلی داشتی بگو که نرم افزار رایگان و مناسبشو معرفی کنم.
ضمن اینکه برای دیدن نرم افزار های پی دی اف هم نمونه ی رایگان و بسیار خوبی به نام فوکسیت ریدر وجود داره که خود من چند ساله ازش استفاده می کنم. در مورد آهنگ گوش کردن صحبتی نکنیم بهتره که یادمه وقتی ابونتو نصب کرده بودم، دو روز طول کشید تا بفهمم چه طوری می تونم آهنگای ام پی تری گوش کنم.
در مورد مشکل مودم نمی تونم اظهار نظری کنم چون تو این همه سال به همچین مشکلی بر نخوردم.
اما در مورد نصب همزمان لینوکس و ویندوز باید بگم که شاید اطلاعات شما در این زمینه کامل نیست. چون بنده مدت ها هم اوبونتو داشتم و هم ویندو XP و هم ویندوز سرور 2003. اینکه شما میگی نمیشه نصب کرد به علت مشکل بزرگیست که لینوکس دارد. متاسفانه لینوکس فقط می تواند 10 قسمت اول MBR را بخواند و در صورتی که اطلاعات مربوط به سیستم عاملش در این قسمت نباشد نمی تواند لود شود. در صورتی که ویندوز این قابلیت را دارد که اطلاعات بوت را در هر جای دیگری قرار دهیم و خودش به صورت اتومات این اطلاعات را پیدا می کند. بنابراین شما باید طوری نصب کنید که اطلاعات لینوکس در قسمت اول باشد. همان طور که دیدی این مشکل مربوط به لینوکس است و نه ویندوز و از سر بی اطلاعی است که کسانی چنین چیزی را مطرح می کنند.
در مورد بازی هم بحثی نمی کنم. هر چند می دانم در ویندوز خیلی خیلی راحت تر می شود انواع بازی ها را انجام داد؛ اما چون تجربه ای در بای کردن ندارم ترجیح میدهم اظهار نظری نکنم.
ضمن اینکه علت دیر جواب دادن بنده رفتن به نمایشگاه کتاب بود.
# می 13th, 2009 در 12:16 ب.ظ
دیگه این بحثا قدیمی شده.
خداییش تا کی میخواهید استفاده از لینوکس یا استفاده از ویندوز را به رخ یکدیگر بکشید؟!!
یاد قصهی عینکم افتادم. راستش بهتون توصیه میکنم حتما به یک دستفروش عینک مراجعه کنید و چند تا عینک مختلف را امتحان کنید. مطمئنا یکی از این عینکها دید بهتری به شما خواهد داد و دیگر حاضر به برداشتن این عینک نخواهید بود.
# می 13th, 2009 در 12:42 ب.ظ
عرفان عزیز
ویندوز دفندر داره، دیگه چرا آلارم میده و وضعیت امنیتی روی حالت قرمزه؟ بحث پیچیدهای من میگم؟ یا دفندر و فایروال داره یا نداره. من قراره بابتش پول بدم. و اگه اثبات بشه که خوبه، میدم! من و امثال من ترمی دارن ۷۰۰ هزار میریزن تو جیب دانشگاه آزاد. و اگه خوب باشه مطمئن باش که حاضرم ۲۰۰ هزار رو بدم اما یه او اس خوب بخرم. شما از یه طرف میگی دفندر داره از طرف دیگه میگی برو ایویجی رایگان دانلود کن. خوب باید بگم منم همین کارشما رو کردم و رفتم اون رو دانلود کردم. اما چی دیدم؟ وضعیت امنیتی از قرمز به نارنجی تبدیل شده بود. در حالی که باید سبز می شد . ظاهرا مایکروسافت خوشش مییاد کاربر رو به خرید نسخه پولی مجبور کنه:( بماند که نصب آنتی ویروس یعنی مصرف رم و پردازشگر.
http://news.cnet.com/Microsoft-gunning-for-Adobes-PDF-format/2100-1012_3-5692963.html
عرفان عزیز تیتر رو بخون. آیا مایکروسافت پیدیاف را نشانه رفته؟ باید بگیم، بله. مایکروسافت در سون از فرمت رسمی خود XPS به صورت کامل ساپورت می کنه. شما میتوانید به راحتی XPS بسازید. شاید من دیوونه شدم و فرمت معروف و همه گیر XPS هست و نه PDF؟ شما نمیتوانید از این مسئه بگذرید! دیگه پیدیاف که لینوکس نیست بشه گفت اخ و تفه. پیدیاف فرمتی هست شناخته شده. شما آیا این کار مایکروسافت رو انحصار طلبی اون نمیدونید؟
در مورد MBR دوست عزیز، من از شما تقاضا میکنم یک بار دیگر هم که شده برو و اوبونتو را نصب کن (در حالیکه ویندوز نصب میباشد). اوبونتو به شما در هنگام نصب اجازه میدهد که فایلهای موجود در ویندوز را نیز به اوبونتو منتقل کنید. و اصلا مشکلی در هنگام نصب پیش نمیآید. نمیدانم شما حرف از چه چیزی میزنید؟ لینوکس اجازه نصب سیستم را در کنار ویندوز میدهد. شما وقتی لینوکس را کنار ویندوز نصب میکنید این لینوکس است که میتواند شما را یاری دهد. و با تغییراتی که در MBR ایجاد میکند، شما قادر به دیدن گراب لینوکس خواهید بود. مشکل زمانی بروز میکند که شما ویندوز را قصد دارید کنار لینوکس از پیش نصب شده، بالا بیاورید. لطفا حرفهای بدون منطق نزنید. و لطفا اشتباه را به گردن لینوکس نیندازید. MBR فنآوریست که متعلق به ویندوز است. و فقط مخصوص ویندوز است. لینوکس میتوانست طوری باشد که در هنگام نصب، ویندوز بالا نیاید. اما ویندوز در مقابل چه کرده؟ ویندوز جلوی بالا آمدن لینوکس را میگیرد و شما لینوکس را مقصر میدانید؟؟ من مات و مبهوت این شده ام که شما چگونه این حرف را میزنید. واقعا این حرف چیزیست که گذشتن از کنارش برای من بسیار سخت است. شما وقتی لینوکس را نصب میکنید و بعد میخواهید ویندوز را نصب کنید این وظیفه ویندوز است که همه چیز را رو به راه کند. لینوکس اپن سورس است و نحوه کار کردش برای همگان روشن است. ویندوز نمیتواند لینوکس را طوری تغییر دهد که لینوکس نیز بالا بیاید؟ چطور به روش دستی و کمی کار می شود مشکل را حل کرد! چرا ویندوز این کار را اتومات انجام نمیدهد؟ حتی برای حل این مشکل، عشاق لینوکس برای ویندوز برنامه ساخته اند که کاربری که بعد از تصب ویندوز،لینوکس خود را از دست بافته دید، برود و آن را درست کند. و بعد شما اینجا ما را متهم به بیسوادی میکنید؟ یعنی ویندوز نمیتواند چند خط کد را به ویندوز اضافه کند؟
http://www.technotux.org/html/modules.php?op=modload&name=Sections&file=index&req=viewarticle&artid=40&page=1
؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛
بوت کردن کامپیوتر با استفاده از گراب
با چند سیستم عامل نصب شده در پارتیشن های گوناگون، کامپیوتر شما از کجا باید بداند که با کدامیک بوت شود؟ برای اینکه انتخاب کنید سیستم از کدام پارتیشن و چگونه بوت شود، به یک برنامه مدیر بوت نیاز دارید. مدیر بوتی که امروزه بصورت پیش گزیده همراه با اکثر توزیعهای لینوکس نصب میشود، گراب (Grand Unified Boot loader) نام دارد. گراب یک بسته نرم افزاری متعلق به GNU است و ویژگیهای زیر را ارائه میدهد:
- پشتیبانی از انواع فایلهای اجرایی
- پشتیبانی از سیستم عاملهای چند بوته مانند لینوکس، FreeBSD، NetBSD، OpenBSD و …
- پشتیبانی از سیستم عاملهای غیر چند بوت مانند ویندوز ۹۵، ۹۸، NT ، ME، XP ، ۲۰۰۰ و سیستم عامل OS/2 از طریق قابلیت بارگزاری زنجیرهای. این قابلیت عبارت است از اجرای مدیر بوت مخصوص همان سیستم عامل جهت شروع بارگزاری آن. مثلا با انتخاب ویندوز، گراب مدیر بوت ویندوز را اجرا میکند تا آن مدیر بوت سیستم عامل ویندوز را بارگزاری کند.
- پشتیبانی از انواع سیستم فایل.
- پشتیبانی از بازکردن خودکار فایلهای image مخصوص بوت.
- پشتیبانی از دریافت فایلهای image بوت از طریق شبکه.
؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛
شما یک سوال من رو بی جواب گذاشتید. چرا کاربر ویندوز حق ندارد وارد پارتیشن لینوکس شود؟ چرا مایکروسافت این حق را به کاربر نمیدهد؟ این هم حتما مشکل لینوکس است؟ واقع بین باش آقا عرفان گل. خودت رو محدود کردی به ویندوز .
# می 13th, 2009 در 8:15 ب.ظ
من نمی خواستم در این وبلاگ مطلبی بنویسم چرا که همواره بحث هایی که در وبلاگ های ایرانی مطرح می شود به کل کل بیجا و غیر منطقی موجب می شود.اما لازم است محض اطلاع خوانندگان محترم مطالبی را عرض کنم:
در مورد این که لینوکس یا ویندوز واسط گرافیکی خود را از یکدیگر الهام گرفته اند باید گفت اولین بار در جهان شرکت زیراکس پارک واقع در دره سیلیکن در ایالات متحده اقدام به انتشار یک سیستم عامل با واسط گرافیکی نمود که بعدها شرکت اپل این واسط گرافیکی را در سیستم عامل مکینتاش به کار برد.پس از آن نیز مایکروسافت رو به واسط گرافیکی آورد.مضحک این که اپل به خاطر این موضوع مایکروسافت را به دادگاه کشید!
مسیله مهم در مورد یک سیستم عامل هسته آن است نه ظاهر آن.در حالی که هسته ویندوز شدیدا به رجیستری وابسته است در لینوکس چیزی به نام رجیستری وجود ندارد و این یعنی پایداری بیشتر برای لینوکس.در ویندوز نابودی رجیستری یعنی نابودی همه چیز.از طرفی محبوبیت یک محصول به معنای کیفیت آن نمی باشد.تنها دلیل پیشرفت ویندوز ساده گی بیش از حد آن است به طوری که هر کس در عرض چند ساعت آن را یاد می گیرد.اما در مورد کارهای حرفه ای ویندوز قطعا در مقابل لینوکس و سایر سیستم عامل ها کم می آورد.در جهان لینوکس را به عنوان بهشت برنامه نویسان می شناسند چرا که با توجه به کدباز بودن آن می توان هر برنامه را با کنترل کامل بر روی سیستم عامل تست کرد.از طرفی امروزه سرورهای لینوکس در اکثر کشورهای جهان (به جز ایران) طرفدار بیشتری دارند چرا که قابلیت و امنیت سرورهای لینوکس از ویندوز بیشتر است.در واقع می توان گفت محصولات مایکروسافت برای افراد مبتدی مناسب تر از لینوکس است اما کاربران حرفه ای را تنبل بار می آورد.یکی از دلایلی که در ایران برنامه نویسی دات نت را به سایر زبانها ترجیح می دهند برنامه ویژوال استودیو از مایکروسافت است که در آن برنامه نویسی بیشتر شبیه نقاشی است چرا که اکثر کدهای مورد نظر به طور خودکار توسط برنامه ویژوال استودیو تولید می شود.اما برنامه نویس حرفه ای کسی است به بتواند در محیط خط فرمان برنامه نویسی کند.چرا که محصولاتی نظیر ویژوال استودیو در عین سادگی کار تعداد زیادی کدهای اضافی تولید می کنند که موجب طولانی شدن برنامه می شود.باید گفت که در زمینه توسعه نرم افزاری و برنامه نویسی انحصارطلبی های مایکروسافت مشکلات زیادی را برای برنامه نویسان ایجاد کرده است.مایکروسافت امروز همان راهی را می رود که نت اسکیپ سال ها پیش رفت و در نهایت منجر به نابودی آن شد.زمانی که بسیاری از برنامه نویسان به دنبال ایجاد یک استاندارد واحد برای برنامه نویسی تحت وب بودند نت اسکیپ مرورگر خود را طوری پیکر بندی کرد که برنامه نویسان را وادار کرد سایت ها را طوری طراحی کنند که کاملا با نت اسکیپ هماهنگ باشد.بعدها با روی کار آمدن مایکروسافت و IE برنامه نویسان خسته از تحریم های نت اسکیپ به IE روی آوردند و امروزه مایکرسافت دوباره همان راه را می رود.در حالی که بسیاری از جلوه های بصری صفحات وب همچون منوهای باز شونده به راحتی با زبان های ساده ای همچون CSS قابل اعمال اند صرفا به دلیل عدم پشتیبانی IE از این فناوری ها به طور کامل(در حالی که سایر مرورگرها و بویژه نت اسکیپ شکست خورده امروزه به استانداردها پایبندند) بسیاری از برنامه نویسان باید چنین جلوه هایی را بوسیله جاوااسکریپ اعمال کنند.نرم افزار BootLoader مایکروسافت سایر سیستم عامل ها را نمی شناسد در حالی که لینوکس سایر سیتم عامل را نیز به رسمیت می شناسد و برای آنها ارزش قایل است.همچنین در لینوکس امکان دستیابی به پارتیشن های ویندوز نیز وجود دارد.در هر صورت لینوکس برای کاربران حرفه ای به مراتب قوی تر از ویندوز است اما برای کاربران مبتدی ویندوز مناسب تر است.
# می 14th, 2009 در 1:18 ب.ظ
از نظر دهندگانی مثل پژمان که مطمعنم نمیدونن مکینتاش رو با چه میمی میشه نوشت انتظار بیشتری نمیشه داشت [Mac OSX هرچی داره از اوپن سورس داره، به تازگی از لئوپارد اینقدر باگ امنیتی در آورده بودن که کم مونده بود خود استیو بیاد پوزش بطلبه!] ولی از محمد عرفان انتظار ابن حرفا رو نداشتم.
Linux جواب اکثر سوالاتت رو داد فقط دو مورد آهنگ هم کافی بود DVD اوبونتو رو به عنوان مخزن معرفی میکردی و کدکی که خودش پیشنهاد میکرد رو نصب میکردی. MBR یه سکتور هست در پارتیشن که اول از همه بوت میشه حالا مایکروسافت برنامه ایی که در این قسمت گذاشته و اول همه بوت میشه فقط سیستم عامل های خودش رو میتونه برا بوت مدیریت کنه.
# می 14th, 2009 در 11:39 ب.ظ
سلام
بنده هم با شما موافقم
برای گسترش فرهنگ متن باز و لینوکس نباید ویندوز را تخریب کرد
متن باز برای ویندوز هم هست
http://www.microsoft.com/opensource
, . . .
# می 15th, 2009 در 5:50 ب.ظ