• Share on Google+

پس از اینکه اسنپ توانست در تهران به موفقیت بزرگی دست یابد و مشتریان فراوانی پیدا کند؛ اپلیکیشن‌های مشابه متعددی در شهرهای دیگر ایران به وجود آمدند تا با الگوبرداری، از اوبر خارجی و اسنپ داخلی، به ارائه خدمات حمل و نقل آنلاین بپردازند.

اهواز یکی از کلانشهرهای بزرگ ایران است که به دلیل شرایط خاص آب و هوایی، ضعف سیستم حمل و نقل عمومی و لایف استایل شهروندانش، رفت و آمد با تاکسی‌های تلفنی بسیار محبوب است. از طرفی، طبق آمارهای رسمی سازمان فناوری اطلاعات، خوزستان جزو ۵ استان برتر کشور است که بیشترین ضریب نفوذ اینترنت را دارد. با کنار هم گذاشتن این دو موضوع هر کسی متوجه می‏‌شود در اهواز چه بازار بکر و بزرگی برای تاکسی‌های اینترنتی وجود دارد.

از چند ماه پیش شرکت‌های بومی حمل و نقل اینترنتی فراوانی در اهواز آغاز به کار کرده‌اند که شاید تعداد آنها از تعداد شرکت‌های فعال در تهران نیز بیشتر باشد! شرکت‌هایی مثل یوکب، تی سی، ایتپ، آنتاکس و چندین شرکت دیگر به هر روز بر تعداد آنها افزوده می‎شود.

به عنوان یک اهوازی ایجاد چنین فضایی را به فال نیک می‌گیرم؛ چون ضمن اینکه می‌تواند وضعیت نابسامان کرایه تاکسی‌ها را بهبود بخشد، فرهنگ صحیح احترام به راننده و مسافر را جا می‌اندازد و آغازی برای فعالیت استارتاپ‌های دیگر خواهد بود.

تجربه استفاده من از چند تاکسی اینترنتی فعال در شهر اهواز نشان داد هیچ یک از آنها در حال حاضر آیتم‎های یک سرویس خوب و پایدار را برای استفاده همیشگی ندارند.

درست است که هر سرویس جدیدی برای رشد و پخته شدن نیاز به زمان دارد تا راه خود را پیدا کند و جا بیفتد؛ در بازار داغ تاکسی‌های اینترنتی کشور مدعیان بزرگی وجود دارد که فرصت آزمون و خطا را شرکت‌های کوچک‌تر ‌می‌گیرند و به راحتی می‌توانند همه را از دور خارج کنند.

به نظر من اصلی‌ترین مشکل تاکسی‌های اینترنتی اهواز این موارد است:

  • تعداد کم ماشین‌ها
  • عملکرد نامناسب اپلیکیشن
  • پشتیبانی ضعیف از کاربران

زمانی به عنوان سرویس جدید می‌توان کاربران را به سرعت جذب خود کرد که اولا خدمات شما برای مشتری منفعت داشته باشد و ثانیه مشتریان در اولین تجربه خود از شما سرویس راضی باشند.

متاسفانه در حال حاضر هیچ یک از تاکسی‌های اینترنتی فعال در اهواز به اندازه کافی ماشین ندارند و به سختی می‏‌شود در همه مناطق شهر درخواست موفقی داشت.

مشکل بعد به رابط کاربری نامناسب، گزینه‌های ناقص و باگ‌های اپلیکیشن مربوط می‏‌شود که هم رانندگان و هم مسافرین را، مخصوصا از نظر پرداخت وجه، به دردسر می‌اندازد.

پاسخگو نبودن پشتیبانی شرکت‌ها مورد دیگری است که به شخصه نتوانستم چه از راه تلفن و چه شبکه‌های اجتماعی با آنها ارتباط برقرار کنم و برای رفع مشکلم کمک بگیرم.

در چنین شرایطی که شرکت‌های اهوازی با خدمات ناقص خود در حال کری خواندن برای یکدیگر هستند، شرکت بزرگی مثل اسنپ بی‌کار ننشسته و بازار را زیر نظر دارد.

اسنپ، که پس از تهران، یکی یکی بازار دیگر شهرهای بزرگ ایران را فتح کرده است به زودی در شهر اهواز فعال می شود و احتمالا تا اواخر پاییز خدماتش را در این شهر آغاز می‌کند.

چند روزی است که اسنپ در سایت جاباینجا برای سرپرست آموزش و کارشناس مرکز تماس در اهواز آگهی استخدام زده است که ورودش را به مرکز استان خوزستان تایید می‌کند.

با ورود اسنپ، شرکت‌های اهوازی قطعا با چالش بزرگی مواجه خواهند شد؛ شرکتی که چه از نظر تجربه و چه سرمایه دست بالاتری نسبت به آنها دارد.

امیدوارم مدیران تاکسی‌های اینترنتی اهواز از فرصت باقی مانده استفاده کنند و با جذب سرمایه و بهبود خدمات خود آماده رویارویی با اسنپ شوند. مطمئنا اهوازی‌ها ترجیح می‌دهند در درجه اول از خدمات شرکت‌های بومی استفاده کنند ولی اگر تغییری در کیفیت سرویس‌دهی آنها رخ ندهد کوچ کاربران به سمت اسنپ گریز ناپذیر خواهد بود.